Scootertocht en Ceremonie - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Danny Cevaal - WaarBenJij.nu Scootertocht en Ceremonie - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Danny Cevaal - WaarBenJij.nu

Scootertocht en Ceremonie

Blijf op de hoogte en volg Danny

13 Februari 2014 | Indonesië, Soerabaja

Zo ! Na een dikke week hier weer een verslag. De eerste week stage zit er bijna op. Best vermoeiend moet ik zeggen! Werken in een hoge temperatuur kost veel energie en je raakt sneller uitgeput. Maar laat ik beginnen met vrijdag.

Vrijdag hebben we een scooter rondtocht gemaakt door de stad in Surabaya met collega fysiotherapeuten.
Ik mocht met Andy mee. Hij gaf me een helm waarbij het bandje om je kin kapot was. Ik zo ehm its broken. Hij: Yeah its safe..
Toen hij me nog zag twijfelen gaf hij uiteindelijk maar zijn helm aan mij haha. In het begin scheet ik em wel een beetje maar op zich viel het allemaal wel mee. We zijn wezen eten bij een traditioneel restaurantje en hebbeen Soto op. Erg lekker ook al was dat daarbinnen wel 40 graden. Daarna ging ik met Ilham mee. Ook een relaxte gast. We zijn naar het Soekarno Hatta standbeeld geweest. Eerst mochten we niet door het hek naar binnen maar toen die jongens zeiden dat wij Nederlands waren mochten we ineens wel haha. Dus daar een beetje foto’s geklikt en moesten we als soldaten poseren van die bewaker daar. Uiteindelijk die vent een fooitje gegeven van 2000 rupiah en daar was ie helemaal bij mee. Is 6 cent ofzo :P
Ik heb echt genoten op die scooter want dat was de eerste keer dat we de omgeving een beetje zagen. En dat is toch wel iets speciaals wat je bijvoorbeeld niet doet als je als toerist in Indonesië komt.

Afgelopen zondag hebben we een babyshower mogen meemaken van de schoondochter van dokter Nuniek, onze leidinggevende van het Soetomo ziekenhuis.
Haar schoondochter was 7 maanden zwanger en dit werd traditioneel gevierd. Er was een (Javaanse) spreker ingehuurd om de ceremonie te begeleiden. Wij verstonden er natuurlijk helemaal geen bal van, maar af en toe keek die man ons ook vriendelijk aan en begreep ik dat hij het even over ons had dus dat was al wel tof natuurlijk.
We kregen al gelijk wat eten en drinken voorgeschoteld en het drinken zat natuurlijk vol met ijsklonten. In Indonesië is het niet verstandig om ijsklonten in je drinken te laten omdat dat waarschijnlijk van kraanwater is en dit is niet schoon dus kan je er ziek van worden. Aangezien met name Bas en ik flink aan de dunne hadden gezeten leek mij het een verstandig idee om zo snel mogelijk het drankje op te drinken zodat ik geen vervuild kraanwater binnenkreeg.

Naast me zat een man en die vroeg waar ik vandaan kwam. Ik gaf antwoord in het Indonesisch en toen begon ie gelijk allemaal dingen in het Indonesisch te vragen waar ik niks van snapte haha. Dusja beetje improviseren dan maar.
Na een tijdje mochten we naar binnen gaan en toen begon het echte werk. De schoondochter van dokter Nuniek werd op een stoel gezet en er werd ‘geshowerd’ door familieleden.
Vervolgens kregen wij geld in ons handen gedrukt waarvoor we een drankje van het stel moesten ‘kopen’. Dit geld was dan voor het stel bestemd.
Je kon kiezen tussen kokos drankje en pittig. Uiteraard verstandig voor kokos gekozen aangezien mijn lichaamstemperatuur al op de 40 zat voor mijn gevoel met mijn lange broek aan. Lange broek was gepast bij de ceremonie.
Uiteindelijk nog best wel wat verschillende Indonesische gerechten geprobeerd, zowel Javaans als Sumatraans. Het was echt een hele eer om er bij te zijn. Erg leuk.

Binnenkort een verslag over de stage ervaringen!

  • 13 Februari 2014 - 15:45

    Karin Van Der Horst:

    Hoi Danny,wat leuk om je verslagen te lezen.Je maakt al behoorlijk wat mee in de korte tijd dat je er nog maar bent.Maar dat je aan de hoge temperatuur moet wennen kan ik me heel goed voorstellen hoor,het is nog al een verschil met de temperatuur in dat kouden kikkerlandje hier he?Veel succes en plezier verder ,maar dat komt zo te lezen vast en zeker helemaal goed!

  • 13 Februari 2014 - 20:55

    Carla En Heleen:

    Heerlijk om te lezen hoe je ervan geniet en eindelijk iets van de omgeving ziet. Maar dit is nog maar het begin en zo te horen heb je het gelukkig naar je zin. Fijn weekend xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danny

Welkom op mijn blog! Ik zal hier mijn updates plaatsen over mijn stage in Surabaya, Indonesië. Veel leesplezier en laat een berichtje achter! Groetjes Danny

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 4525

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 01 Juni 2014

Indonesië

Landen bezocht: