Stage week 2 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Danny Cevaal - WaarBenJij.nu Stage week 2 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Danny Cevaal - WaarBenJij.nu

Stage week 2

Door: Danny Cevaal

Blijf op de hoogte en volg Danny

27 Februari 2014 | Indonesië, Soerabaja

Hallo allemaal, eerst een bedankje voor de reacties die jullie plaatsen! Erg tof.
Hier een kleine reactie want ik kan blijkbaar geen commentaar geven op reacties..

Karin :we kunnen er weinig aan veranderend met die kinderen omdat wij ook maar stagaires/studenten zijn en daar is het de way of living zegmaar, zij geloven dat dit goed is voor die kinderen.

Betty: Overschot aan therapeuten, ik weet niet hoe het kan maar er is in Indonesie toch een overschot aan werknemers. Om maar een voorbeeld te noemen als je in een shopping mall naar de wc gaat staat er een kerel de hele dag (!) in de wc om deze continu schoon te houden of de deur voor je open te houden ofzo. Of standaard inpakhulp bij de grotere supermakten enzo dat soort dingen allemaal.



Hierbij een verslag over de tweede week stage, op de polykliniek. Dit is de ruimte waar er modaliteiten zoals dat heet toegepast worden. Dit zijn passieve therapieën je hebt bijvoorbeeld TENS en ultrageluid enzo, dat zijn allemaal therapieën die niet meer zo hip zijn in Nederland omdat er gebrek is aan wetenschappelijke onderbouwing voor het effect van de behandeling door die apparaten.

Er komen veel mensen langs die een plexus brachialis laesie * een leuke voor galgje* hebben door een motor ongeval en hier wordt dan elektrostimulatie toegepast om de enige spieren die nog actief zijn te stimuleren. Zij vertellen me dat ze hier wel goede resultaten mee boeken. Als de kracht boven een bepaald niveau is dan gaan ze over naar Musclestrengthning wat een intensiever programma is voor de spieren.

Ik heb zelf ook alles een keer ondergaan, sommige dingen had ik al van school meegekregen en sommige waren nieuw. Ook even musclestrengthning voor mijn biceps gedaan want ik was al een tijdje niet wezen sporten haha. Bas en ik maakten er een wedstrijd van wie er de hoogste intensiteit kon hebben en ik had natuurlijk gewonnen ! Haha.

Wat je verder veel ziet is osteoarthritis (of arthrose in Nederland, gewrichtsslijtage die met leeftijd te maken heeft)
Hier passen ze TENS op voor pijndemping. Wij in Nederland bewegen veel liever met deze mensen omdat dit veel effectiever blijkt te zijn.

Ik vroeg me dus ook af waarom ze dit niet toepasten in de polikliniek. Minder van die ouwe apparaten rotzooi toepassen en meer gaan bewegen met die mensen. Ik vroeg me af zouden ze het gewoon niet weten of willen ze het gewoon niet weten?

Ik kwam er gelukkig achter dat ze wel allemaal wisten dat bewegen veel beter was dan die apparaten. Waarom passen ze dat dan niet toe was mijn volgende vraag.
Omdat de samenleving hier lui is zei een hoofd van de afdeling. Als mensen hier de diagnose osteoartritis krijgen dan schrikken ze, zijn ze ziek en dan denken ze dat ze helemaal niks meer kunnen. Absoluut niet waar natuurlijk.
Hier gaan mensen gelijk op de bank liggen worden nog passiever dan dat ze misschien al waren en gaan dus eigenlijk nog meer achteruit.
Het hoofd van de afdeling zei ook dat de mensen dit het liefst willen. Hij zei ze willen geen squats lunges of spierversterkende oefeningen doen of sporten omdat ze dat zelf doen met hun eigen lichaams gewicht en dit niet spannend genoeg is, gaf hij als conclusie. Hij zei dat ze het spannender vonden als er allemaal snoeren werden aangesloten. Groot placebo effect dus, maar kan op zich ook wel werken.

Maar ik kon verder niet veel doen daar behalve de apparaten een beetje aansluiten, de intensiteit instellen en weer wachten tot dat de behandeling over was. Er kwamen best wel veel patiënten langs dus je kon nog wel redelijk veel mensen zien, maar als je gewoon op een stoel ging zitten was het ook geen probleem. Het hoofd van de afdeling zat echt de hele dag alleen maar met zijn telefoon te spelen, Pak Lantjar heet hij.
Ook een beetje mee in gesprek geraakt en hij vertelde dat hij ook een keer naar Nederland was geweest. Toen had hij het over Lekkernij tv (late night tv) dat vond hij helemaal geweldig. Dus alle Indonesiërs ook keihard lachen natuurlijk, want sexistische dingen zijn hier verboden in Indo.

De clip van Miley Cirus bijvoorbeeld werd alleen ingezoomd op haar hoofd omdat ze naakt op die bal zat te zwaaien, maar dat mag hier natuurlijk niet.
Oja en ik had die gasten ook nog wat grappigs laten zeggen en opgenomen op me iphone. Ik zei je moet zeggen Bas, klootzak. Dat betekent Bas, aardige jongen. Hun braaf dat zeggen en ik lag daar in een deuk natuurlijk. Toen uiteindelijk verteld wat het betekende en toen kwamen ze ook niet meer bij. Hele leuke mensen.

Dat was het wel over de tweede week van stage!

  • 27 Februari 2014 - 22:02

    Betty De Jong-Stam:

    Joehoe, weer een update van Danni! Leuk!
    Toch snap ik het dan niet dat ze die ouwe apparatenzooi er dan niet uitgooien en zelf met die mensen aan de slag gaan/bewegen(?)
    Of zouden ze zelf ook een beetje lui zijn?
    Enfin, zo te lezen een relaxed weekje voor jou.

  • 04 Maart 2014 - 17:02

    Danny Cevaal:

    Haha zeker een relaxt weekje.

    Maar ze zijn ook echt wel gemakkelijk qua karakter, als we de therapeuten moeten geloven.
    Thnx voor je reactie !

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danny

Welkom op mijn blog! Ik zal hier mijn updates plaatsen over mijn stage in Surabaya, Indonesië. Veel leesplezier en laat een berichtje achter! Groetjes Danny

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 4526

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 01 Juni 2014

Indonesië

Landen bezocht: